Tuesday, July 3, 2018

Cara Tukar Kapasitor Mesin Jahit Industri

Mesin jahit korang pernah tak buat hal (meragam) kemudian kena tukar kapasitor?

Mesin jahit saya dah 3 kali tukar kapasitor sepangjang hampir 9 tahun perkhidmatannya 😥
pertama kalinya, terbit bau hangit pada mesin 🔥
kedua kalinya, mesin senyap terus tak boleh on 😨
kali ketiga ni, bila on mesin berbunyi tap tap tap 😣
ofkos la takut dah kluar bunyi macam tu..terus je saya off mesin tu dan gunakan khidmat mesin portable pula..😌

bila jadi kejadian macam tu sebenarnya saya tak tahu pon adakah kapasitornya perlu ditukar, atau motornya kah yang bermasalah, atau ada part lain yang problem...

tukar kapasitor tu adalah pilihan pertama saya kerana kosnya paling minima dan boleh buat (tukar) sendiri..

setakat ni alhamdulillah, lepas tukar kapasitor, mesin saya ok semula...kalau ditakdirkan mesin jahit saya tak ok selepas tukar kapasitor, saya pon sebenarnya tiada pilihan lain selain mendapatkan khidmat technician..

bila panggil technician situasinya adalah seperti 'tawa dalam tangisan'...sebab kita tahu kosnya pasti ratus-ratus jugak tu...😅

alhamdulillah bila dah tukar kapasitor tu mesin jahit saya dah boleh on seperti biasa 😊

alhamdulillah...semoga lepas ni ia dapat berkhidmat dengan lebih cemerlang 😆

jom saya share cara-caranya...supaya kita sama-sama dapat ilmu dan boleh jimat 💰 insyaAllah..

oh ya...lupa nak bagitau yg kos sebiji kapasitor tu dalam belas-belas RM je...beli di kedai alat ganti elektronik atau kedai alat ganti elektrik pon ada juga dijual...

👇👇👍👍


No comments:

Post a Comment