Monday, May 7, 2018

Cara Balut Shoulder Pad

Yang mana 1 sedap pakai? baju yang ada shoulder pad ke atau yang tak ada shoulder pad?

kesimpulannya ada yang suka dan ada yang tak suka..

ada yang suka shoulder pad nipis, ada yang suka shoulder pad tebal...

kebiasaannya kita guna saiz setengah inci...

pada saya, shoulder pad membuatkan pakaian kita lebih kemas dan elok terletak atas bahu...

ada pelbagai cara untuk kita balut shoulder pad ni...dan saya paling selesa dengan cara ni 👇

bahan-bahannya:
~shoulder pad
~kain perca

paling mudah bentangkan kain perca di atas peha kita, kemudian letak sholder pad ke atas kain perca dengan keaadan ira kain tu menyerong...

apa beza balut guna ira menyerong dengan balut guna ira yang selari? haaa try la experiment kan ia...😆

jom tonton video 👇 cara pasang shoulder pad...

TQ...






*maaf, terguna kamera depan...huhu

Sunday, May 6, 2018

Cara Pasang Poket Kurung Pesak

Siapa yang suka pakai baju kurung pesak, tapi nak ada poket? 😊😊

Mudah nak isi duit selit-selit atau pun nak isi handfon katanya...

Kalau customer saya, permintaan poket-poket ni kebanyakannya dari kalangan mak cik-mak cik dan juga anak-anak yang masih sekolah...

Tak susah pon buat poket untuk kurung pesak ni...cuma tambah sekeping kain je...tampal pada sebelah dalam pesak...DONE.

Cuma teknik jahit tepi dulu kemudian tu sebenarnya boleh adjust ikut keperluan masing-masing...bagi yang tidak mempunyai mesin jahit tepi di rumah, boleh terus siap-siap jahit tepi keliling kain poket tu...

jom tonton...jgn lupa subscribe ye...tq 😉😉






Saturday, May 5, 2018

Cara Mudah Buat Rumah Butang

bismillah...

selamat datang ke rumah baru saya memenjahit.com

dah lama sebenarnya saya ngidam [dot] com tu...akhirnya alhamdulillah...

kali ni nak santai-santai je... saya nak tunjuk cara buat rumah butang versi saya...santai-santai sambil tengok tv pon boleh buat ni...semoga bermanfaat dan mudah faham...

sudi-sudi kan lah nonton and don't forget to subscribe 😉😉😉